ROZDZIAŁ I : Postanowienia ogólne

§ 1

Towarzystwo pod nazwą Towarzystwo Wspierania Inicjatyw Kulturalno – Społecznych TWIKS, zwane dalej Towarzystwem powołanym do rozpowszechniania kultury, zdrowia, pomocy społecznej.

§ 2

Towarzystwo jest zawiązane na czas nieograniczony. Powstało na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. (t.j. Dz. U. 2001 r., Nr 79, poz. 855 ze zm.) prawo o stowarzyszeniach, posiada osobowość prawną i działa na podstawie niniejszego Statutu oraz ogólnie obowiązujących przepisów prawnych.

§ 3

Siedziba Towarzystwa mieści się w Szczecinie przy ulicy Jagiełły 7 m. 2.

§ 4

Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej oraz wszystkich krajów świata, których prawo nie zakazuje działalności polskich organizacji społecznych na swoim terenie.

§ 5

Towarzystwo zostało ustanowione na czas nieokreślony.

§ 6

Towarzystwo używa pieczęci z napisem wskazującym jego nazwę oraz siedzibę.

§ 7

Towarzystwo może być członkiem innych organizacji regionalnych, krajowych i zagranicznych  o podobnych celach i zasadach działania, a także łączyć się z nimi organizacyjnie.

Towarzystwo może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.

Dla realizacji swoich statutowych celów Towarzystwo może zatrudniać fachowych pracowników.

Dla celów statutowych Towarzystwo może zakładać fundacje, spółki prawa handlowego, zakłady aktywności zawodowej oraz centra integracji społecznej.

§ 8

Towarzystwo może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Towarzystwa.

ROZDZIAŁ II: Cele i zasady działania Towarzystwa

§ 9

Celami Towarzystwa są:

  1. Wspieranie inicjatyw mających na celu rozwój zasobów ludzkich.
  2. Inicjowanie i wspieranie działalności oświatowej, kulturalnej i naukowe zmierzającej do samodoskonalenia.
  3. Kreowanie i promowanie pozytywnego wizerunku kultury polskiej, podtrzymywanie tradycji narodowej oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.
  4. Pomoc społeczna, praca na rzecz środowisk defaworyzowanych, szerzenie wzajemnego zrozumienia i tolerancji.
  5. Działania na rzecz rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych w sferze turystyki i krajoznawstwa, ochrony środowiska i zdrowia.
  6. Zapobieganie patologii, uzależnieniom, wykluczeniu społecznemu.

§ 10

Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:

  1. Wspieranie szans osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz pomoc osobom w trudnej sytuacji życiowej i osobom niepełnosprawnym.
  2. Inicjowanie działań, mających na celu promocję zdrowia i upowszechnienie wiedzy społeczeństwa na temat ochrony zdrowia.
  3. Działalność na rzecz organizacji, których celami statutowymi jest: działalność naukowa, naukowo-techniczna, społeczna, oświatowa, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów.
  4. Wspieranie rozwoju wspólnot i społeczeństw lokalnych.
  5. Inicjowanie i wspieranie działalności naukowej, społecznej, edukacyjnej, oświatowej i wychowawczej, zmierzającej do samodoskonalenia.
  6. Propagowanie krajoznawstwa jako formy wypoczynku dzieci, młodzieży i dorosłych.
  7. Wspieranie działań mających na celu promocję sportu i zdrowego stylu życia.
  8. Inicjowanie działań wspierających rozwój kultury, sztuki, ochronę dóbr kultury i tradycji.
  9. Szkolenia, seminaria, konferencje, fora.
  10. Doradztwo zawodowe, w tym doradztwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych.
  11. Działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.
  12. Promocję i organizację wolontariatu.
  13. Partnerstwa publiczno – prywatne.
  14. Inicjowanie działań mających na celu wzrost porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałanie patologiom społecznym.
  15. Współpracę międzynarodową z instytucjami realizującymi te same lub zbliżone cele co Towarzystwo.
  16. Wydawanie czasopism, książek oraz publikacji multimedialnych związanych z działalnością statutową Towarzystwa.
  17. Aplikowanie o fundusze krajowe i międzynarodowe, z których finansowana będzie działalność statutowa Towarzystwa.
  18. Podejmowanie wszelkich innych działań zmierzających do urzeczywistnienia celów Towarzystwa.
  19. Jako priorytet towarzystwo stawia sobie działalność na rzecz młodzieży, jej aktywizacji, rozwoju i wszelakiej pomocy.

ROZDZIAŁ III: Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 11

Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Towarzystwo.

§ 12

Członkowie Towarzystwa dzielą się na:

  1. Członków zwyczajnych,
  2. Członków wspierających,
  3. Członków honorowych.

§ 13

1. Członkami zwyczajnymi mogą być osoby, które złożą pisemną deklarację, zostaną przyjęte przez Zarząd Towarzystwa oraz opłacą składkę.

2. Małoletni mogą być członkami Towarzystwa za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.

§ 14

1. Członkowie zwyczajni mają prawo do:

a) uczestnictwa w Walnych Zebraniach Towarzystwa z biernym i czynnym prawem wyborczym,

b) zgłaszanie propozycji i wniosków wobec władz Towarzystwa,

c) korzystanie z obiektów, urządzeń i sprzętu Towarzystwa na zasadach określonych w Regulaminie TWIKS,

d) brać czynny udział we wszystkich formach działalności Towarzystwa.

e) małoletni członkowie Towarzystwa w wieku od 16 do 18 lat mogą korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego z tym, że w składzie Zarządu Towarzystwa większość muszą stanowić osoby pełnoletnie,

f) małoletni członkowie Towarzystwa poniżej 16 lat mogą uczestniczyć w Walnych Zebraniach bez prawa udziału w głosowaniach oraz bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego.

2. Do obowiązków członków zwyczajnych należy:

a) przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów Towarzystwa oraz uchwał władz Towarzystwa,
b) branie aktywnego uczestnictwa w realizacji celów Towarzystwa i w pracach na rzecz Towarzystwa,

c) płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne Zgromadzenie Towarzystwa,

d) przejawianie troski o majątek Towarzystwa,

e) propagowanie celów statutowych Towarzystwa,

f) godne reprezentowanie barw Towarzystwa.

§ 15

  1. Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają statutowe cele Towarzystwa, zostaną przyjęte przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno-finansową dla Towarzystwa.
  2. Członkowie wspierający mają prawo do:
  3. uczestnictwa bezpośrednio lub poprzez swoich delegatów w Walnych Zebraniach Towarzystwa z głosem doradczym,
  4. zgłaszanie propozycji i wniosków wobec władz Towarzystwa,
  5. korzystania z obiektów, urządzeń i sprzętu Towarzystwa na zasadach określonych w Regulaminie Towarzystwa,
  6. korzystanie z innych uprawnień określonych przez Zarząd Towarzystwa.
  7. Do obowiązków członków wspierających należy:
  8. przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów Towarzystwa oraz uchwał władz Towarzystwa,
  9. przejawianie troski o majątek Towarzystwa,
  10. propagowanie celów statutowych Towarzystwa,
  11. wywiązywanie się z zadeklarowanych świadczeń.

§ 16

  1. Członkiem honorowym może zostać osoba szczególnie zasłużona w urzeczywistnianiu celów statutowych Towarzystwa.
  2. Nadanie godności Członka Honorowego Towarzystwa następuje na podstawie Walnego Zebrania Członków Towarzystwa,
  3. Członkom Honorowym przysługują wszystkie prawa członków zwyczajnych.

§ 17

Członkostwo w Towarzystwie ustaje na skutek:

1. Złożenia dobrowolnego, pisemnego oświadczenia członka o wystąpieniu z Towarzystwa, przy czym za datę wystąpienia uznaje się datę wpływu tego oświadczenia (dokumentu) do Towarzystwa.

2. Zarząd może podjąć uchwałę o skreśleniu z listy członków, gdy ten nie działa aktywnie w Towarzystwie oraz nie wykazuje zainteresowania jego działalnością i celami.

3. Zarząd Towarzystwa może podjąć uchwałę o wykluczeniu z listy członków w przypadku stwierdzenia faktu uchylania się od obowiązku płacenia składek członkowskich przez okres 2 lat lub powzięcia wiadomości o czynie stanowiącym przestępstwo, wykrocznie, przewinienie czy też będącym sprzecznym z dobrymi obyczajami.

4. Decyzja Zarządu o skreśleniu lub wykluczeniu członka stanowi jednocześnie zawieszenie członka w prawach członkowskich do czasu jej uprawomocnienia się.

5. Od decyzji Zarządu o wykluczeniu przysługuje prawo odwołania do Walnego Zgromadzenia członków w terminie do 30 dni, licząc od daty otrzymania uchwały Zarządu. Decyzja Walnego Zebrania jest ostateczna w tej sprawie.

6. Prawa członków osób fizycznych wygasają także na skutek śmierci tych osób, zaś w odniesieniu do osób prawnych wygasają na skutek utraty przez nich osobowości prawnej, jak też na skutek rezygnacji, skreślenia lub wykluczenia, a także w wypadku rozwiązania Towarzystwa.

ROZDZIAŁ IV: Władze i organy Towarzystwa

§ 18

1.Władzami Towarzystwa są:

a) Walne Zebranie,

b) Zarząd,

c) Komisja Rewizyjna.

2. Kadencja władz trwa 3 lata. Wyboru Władz dokonuje Walne Zebranie w głosowaniu tajnym.

3. Uchwały wszystkich władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów, o ile w postanowieniu statutu nie stanowią inaczej.

§ 19

Walne Zebranie Członków Towarzystwa

1. Walne Zebranie jest najwyższą władzą Towarzystwa i może być zwyczajne i nadzwyczajne.

2. Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze zwoływane jest przez Zarząd raz na 3 lata.

3. Walne Zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest raz na 1 rok.

4. Zarząd o terminie, miejscu i porządku obrad Zwyczajnego Walnego Zebrania zawiadamia członków nie później niż 14 dni przed datą zebrania.

5. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd Towarzystwa:

a) na podstawie własnej uchwały,

b) na wniosek Komisji Rewizyjnej,

c) na wniosek co najmniej połowy ogółu członków uprawnionych do głosowania.

6. Nadzwyczajne Walne Zebranie odbywa się nie później niż w ciągu 30 dni od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§ 20

1. Do kompetencji Walnego Zebrania członków należy zwłaszcza:

a) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,

b) dokonywanie oceny całokształtu działalności Towarzystwa i Zarządu,

c) uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu, wybór Zarządu, Komisji Rewizyjnej,

d) uchwalanie programów kulturalnej, społecznej działalności Towarzystwa,

e) uchwalanie statutu oraz zmian w statucie Towarzystwa,

f) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa,

g) ustalanie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich,

h) ustalanie wysokości wpisowego,

i) podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych przez Zarząd, Komisję Rewizyjną oraz członków Towarzystwa,

j) wyrażanie zgody lub zatwierdzanie czynności Zarządu w sprawie zakładania, rozwiązywani lub likwidacji jednostek o których mowa w § 7 ust. 4.

2. Walne Zebranie jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.

3. W Walnym Zebraniu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.

§ 21

Zarząd Towarzystwa

  1. Zarząd Towarzystwa składa się z 3, 5 lub 7 członków wybieranych przez Walne Zebranie. Ilość osób wchodzących w skład Zarządu ustala Walne Zebranie.
  2. Członkiem Zarządu może być członek zwyczajny.
  3. Zarząd na swoim pierwszym posiedzeniu wybiera ze swojego grona:

a) prezesa

b) wiceprezesa

c) skarbnika.

4. Posiedzenia Zarządu odbywają się według potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na 3 miesiące.

5. Do ważności uchwał Zarządu konieczna jest obecność, co najmniej połowy członków Zarządu, w tym prezesa lub zastępcy.

§ 22

Do zadań Zarządu Towarzystwa należy realizacja zadań statutowych oraz kierowanie bieżącą działalnością Towarzystwa w okresach pomiędzy Walnymi Zgromadzeniami, a w szczególności:

  1. Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania.
    1. Reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
    1. Informowanie na bieżąco członków Towarzystwa o działalności Zarządu.
    1. Uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych.
    1. Przyjmowanie i skreślanie członków.
    1. Zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa zgodnie z obowiązującymi przepisami.
    1. Składanie sprawozdań z działalności Towarzystwa.
    1. Rozpatrywanie opinii i wniosków członków Towarzystwa.
    1. Stwarzanie warunków członkom Towarzystwa do ich pełnego udziału w pracach na rzecz Towarzystwa.
    1. Uchwalanie regulaminów i innych przepisów dotyczących wewnętrznej działalności Towarzystwa.
    1. Podejmowanie uchwał w sprawie wyróżnień i kar w stosunku do członków Towarzystwa.
    1. Rozpatrywanie sporów w obrębie Towarzystwa.
    1. Zwoływanie Walnych Zebrań Członków Towarzystwa.

§ 23

  1. Członek Zarządu Towarzystwa może być zawieszony w czynnościach lub odwołany, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem lub na szkodę Towarzystwa, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Towarzystwa.
  2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Zarządu podejmuje się większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu Zarządu.
  3. Zawieszony lub odwołany członek Zarządu ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków Towarzystwa w ciągu 14 dni od podjęcia uchwały o zawieszeniu lub odwołaniu

§ 24

  1. Do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach majątkowych Towarzystwa, zawierania umów, reprezentowania Towarzystwa przed sądem, organami administracji, przy składaniu oświadczeń woli, zajmowaniu stanowiska w określonych sprawach etc. konieczne jest współdziałanie dwóch Członków Zarządu.
  2. Do podejmowania wszystkich czynności określonych w pkt. 1 może być upoważniona osoba trzecia, której udzielono pełnomocnictwa podpisami dwóch Członków Zarządu

§ 25

W przypadku powstania wakatu w zarządzie, pozostałym członkom Zarządu przysługuje prawo powołania nowego członka spośród członków Towarzystwa. Liczba powołanych nie może przekroczyć 2 osób.

§ 26

Komisja Rewizyjna

1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Towarzystwa.

  • Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie.
  • Komisja wybiera ze swojego grona przewodniczącego i sekretarza.
  • W skład Komisji nie mogą wchodzić osoby będące:
    • członkiem Zarządu Towarzystwa,
    • związane z Towarzystwem umową o pracę.
  • Komisja Rewizyjna działa w oparciu o statut Towarzystwa.
  • Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestniczyć z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu.

§ 27

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

  1. Przeprowadzanie okresowych, co najmniej raz w roku, kontroli działalności statutowej i finansowej Towarzystwa.
  2. Kontrolowanie uiszczania składek członkowskich i innych należności zgodnie z regulaminami wewnętrznymi Towarzystwa.
  3. Wydawanie zleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień działalności, określenie terminów oraz sposobów usunięcia.
  4. Składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi.
  5. Zgłaszanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień, przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że powodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Towarzystwa.
  6. Występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków Towarzystwa, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadku stwierdzenia niezgodnych z prawem lub statutem, bądź istotnymi interesami Towarzystwa działań Zarządu.
  7. Przedstawianie Zarządowi wniosków w sprawie działalności Towarzystwa.
  8. Komisja Rewizyjna ma prawo zażądać wyjaśnień w sprawach dotyczących działalności Towarzystwa.

§ 28

  1. Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Towarzystwa.
  2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Komisji Rewizyjnej podejmuje Komisja Rewizyjna większością głosów.
  3. Zawieszony lub odwołany członek komisji Rewizyjnej ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków Towarzystwa w ciągu 14 dni od podjęcia uchwały o zawieszeniu lub odwołaniu.

§ 29

W przypadku powstania wakatu w Komisji Rewizyjnej pozostałym członkom przysługuje prawo powołania nowego członka spośród członków Towarzystwa. Liczba powołanych nie może przekroczyć 1 osoby.

§ 30

  1. Za aktywny udział w realizacji zadań Towarzystwa mogą być przyznawane wyróżnienia i nagrody.
  2. Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień określa regulamin uchwalony przez Zarząd Towarzystwa.

§ 31

  1. W razie naruszenia postanowień statutu, regulaminów lub uchwał władz Towarzystwa, Zarządowi przysługuje w formie uchwały prawo wymierzenia następujących kar:
    1. upomnienie,
    2. nagana,
    3. zawieszenie w prawach członka na okres 6 miesięcy,
    1. skreślenie z listy członków.
  2. Uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Towarzystwa przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 14 dni.
  3. Uchwała Walnego Zebrania Członków o ukaraniu jest ostateczna.

ROZDZIAŁ V: Majątek i fundusz Towarzystwa

§ 32

  1. Na majątek Towarzystwa składają się nieruchomości, ruchomości, udziały w spółkach, papiery wartościowe, prawa oraz fundusze.
  2. Na fundusze składają się:
    1. składki członkowskie i wpisowe,
    1. spadki, darowizny i zapisy,
    1. dotacje na zadania celowe zlecone Towarzystwu,
    1. dochody z majątku nieruchomego, ruchomego, dochody ze sprzedaży udziałów w spółkach, dywidendy, papierów wartościowych,
    1. dochody z działalności gospodarczej, prowadzonej zgodnie z aktualnymi przepisami,
    1. inne wpływy.

§ 33

  1. Majątek ruchomy Towarzystwa określa całoroczny spis z natury.
  2. Spis z natury sporządza Zarząd Towarzystwa i przeprowadza go raz w roku kalendarzowym na zakończenie roku.

§ 34

Wszystkie fundusze Towarzystwa służą do realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między członków Towarzystwa.

§ 35

Działalność finansowa Towarzystwa prowadzona jest w oparciu o regulamin uzgodniony z Komisją Rewizyjną i zatwierdzony przez Zarząd.

§ 36

Decyzje dotyczące uszczuplenia majątku Towarzystwa wymagają uchwały Walnego Zebrania.

§ 37

Dla ważności uchwał w zakresie podejmowania zobowiązań finansowych oraz udzielania pełnomocnictw wymagany jest podpis dwóch Członków Zarządu.

ROZDZIAŁ VI: Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa

§ 38

Zmiany statutu wymagają uchwały Walnego Zebrania Członków Towarzystwa podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

§ 39

  1. Rozwiązanie się Towarzystwa może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania członków Towarzystwa, podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
  2. Uchwała o rozwiązaniu się Towarzystwa określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek.

§ 40

W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy Prawa o Stowarzyszeniach.