Bieżące projekty
Gmina Miasto Szczecin – Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Szczecinie w partnerstwie z Towarzystwem Wspierania Inicjatyw Kulturalno-Społecznych TWIKS realizuje projektu pn. Kierunek samodzielność – wsparcie szczecińskiej młodzieży.
CELEM projektu jest kompleksowe wsparcie w procesie usamodzielnienia 60 osób w wieku powyżej 17 roku życia, która opuszcza pieczę zastępczą na terenie Szczecina i jest w procesie usamodzielnienia.
Jednocześnie integralną częścią wsparcia w projekcie jest także przygotowanie opiekunów usamodzielnienia do wykonywania zadań opiekuna.
Projekt jest realizowany w terminie od 01.08.2024 do 31.12.2026 r.
W wyniku realizacji projektu 60 osób usamodzielnianych – opuszczających pieczę zastępczą otrzyma zindywidualizowane wsparcie w utworzeniu lub aktualizacji oraz w realizacji Indywidualnego Programu Usamodzielniania, zgodnie z regionalnym modelem usamodzielniania.
Działania zaplanowane w ramach projektu to:
1. Opiekun usamodzielnienia – ustanowienie lub zmiana opiekuna dla usamodzielnianych opuszczających pieczę zastępczą, którzy jeszcze opiekuna nie mają i wsparcie kompetencyjne (warsztaty, szkolenia, grupa wsparcia, doradztwo i konsultacje);
2) Opracowanie lub aktualizacja Indywidualnego Programu Usamodzielnienia w oparciu o pogłębioną diagnozę zasobów wewnętrznych i zewnętrznych osoby usamodzielnianej opuszczającej pieczę;
3) Realizacja IPU – wsparcie indywidualne dla opuszczających pieczę – pomoc psychologiczna, prawna, doradztwo zawodowe, szkolenia zawodowe, indywidualne wsparcie trenera umiejętności społecznych i specjalisty ds. usamodzielnienia, pomoc finansowa na kontynuowanie nauki;
4) Realizacja IPU – wsparcie grupowe dla opuszczających pieczę – treningi umiejętności społecznych – wyjazdowe i stacjonarne, warsztaty poszukiwania pracy, grupowe spotkania z prawnikiem, grupy wsparcia dla opuszczających pieczę, trening społeczno – kulturowy – udział w wydarzeniach kulturalnych – wyjścia do kin, teatrów, na koncerty, okazjonalne spotkania w restauracji.
Główne rezultaty założone do osiągnięcia to:
– Podniesienie kompetencji i skuteczności 60 opiekunów/opiekunek usamodzielnienia w zakresie pełnienia roli opiekuna usamodzielnienia;
– Wzrost kompetencji społeczno-kulturowych 60 usamodzielnianych opuszczających pieczę zastępczą;
– Nabycie kompetencji w zakresie poruszania się po rynku pracy przez co najmniej 51 usamodzielnianych opuszczających pieczę;
– Poprawa sytuacji społecznej 60 usamodzielnianych opuszczających pieczę zastępczą.
ZAKRES WSPARCIA przewidziany dla MENTORÓW-OPIEKUNÓW:
1. Szkolenie wprowadzające razem z usamodzielnianymi trwające 3 dni (24h dydaktyczne), mające na celu budowanie więzi (planowane w trybie stacjonarnym lub wyjazdowym w okresie wrzesień-październik 2024)
2. Możliwość udziału w grupie wsparcia dla opiekunów-mentorów (1-2 x w m-cu), która będzie prowadzona przez psychoterapeutkę i socjoterapeutkę – grupa ma na celu być przestrzenią na dzielenie się trudnościami i dobrymi praktykami w związku z pełnioną funkcją. W trakcie spotkań będzie też przekazywana wiedza merytoryczna w odpowiedzi na zgłaszane zapotrzebowanie opiekunów.
3. Cykl 12 warsztatów stacjonarnych tematycznych w podziale na 4 grupy. Planowane tematy: Podejście skoncentrowane na rozwiązania; Neurobiologia mózgu–jak działa układ nerwowy nastolatka; Cykl życia nastolatka–co się dzieje w okresie dojrzewania i wczesnej dorosłości; Agresja – nowe tabu – o co chodzi z agresją i jak ją lepiej zrozumieć; Trauma i jej wpływ na życie młodego człowieka; Regulacja w codziennym funkcjonowaniu; Wspieranie rozwoju młodego człowieka; Radzenie sobie z własną złością i agresją; Regulacja opiekuna, a regulacja podopiecznego; Granice w relacjach z podopiecznym; Jak słuchać i słyszeć; Procesy usamodzielniania w pracy z adolescentami.
JAK ZOSTAĆ MENTOREM-OPIEKUNEM?
Jeśli chcesz zgłosić się do projektu i zostać opiekunem-mentorem osoby wchodzącej w dorosłość wypełnij załącznik nr 2b.
Jeśli jesteś już opiekunem osoby usamodzielnianej i chcesz przyłączyć do projektu wraz ze swoim podopiecznym – wypełnij załącznik nr 2a.
Dokumenty należy wysyłać skanem na adres biuro@twiks.pl lub pocztą do biura projektu TWIKS, al. Wojska Polskiego 90, 70-482 Szczecin.
Zgłoszenia prosimy przesyłać do 11 września 2024.
ZAŁĄCZNIK 4 DO REGULAMINU.docx
ZAŁĄCZNIK 5 WYKORZYSTANIE WIZERUNKU.pdf
ZAŁĄCZNIK 5 WYKORZYSTANIE WIZERUNKU.docx
ZAŁĄCZNIK 6 ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH.pdf
ZAŁĄCZNIK 6 ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH.docx
Wartość projektu wynosi: 2 231 248,95 zł, z czego wysokość wkładu Funduszy Europejskich to 1 896 561,61 zł.
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Centrum Seniora w Szczecinie to miejsce, którego celem jest wychodzenie naprzeciw zróżnicowanym potrzebom osób starszych oraz ich rodzin, stwarzając przy tym warunki szeroko pojmowanego rozwoju seniorów, wsparcia społecznego oraz przygotowania do życia na emeryturze.
Centrum świadczy kompleksowe wsparcie dla mieszkańców Szczecina powyżej 60 roku życia w zakresie informacji, realizacji działań, aktywizacji, rozwijania pasji i zainteresowań. Zachęcamy do kontaktu w celu zapoznania się z ofertą dla seniorów proponowaną przez organizacje senioralne w naszym mieście.
CS jest punktem informacji oraz wsparcia dla rodzin oraz opiekunów osób starszych. Świadczy bezpłatną oraz kompleksową pomoc edukacyjno-informacyjną i psychologiczną dla osób opiekujących się starszymi bliskimi. W Centrum Seniora dyżurują specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w zakresie psychologii oraz prawa.
CS jest miejscem wspierającym senioralne organizacje pozarządowe. Powstało z myślą by zrzeszać je i sieciować. Zajmuje się także edukacją w placówkach oświatowych z wykorzystaniem symulatora starości.
Celem głównym działalności mieszkań treningowych jest wypracowanie rozwiązań umożliwiających osobom z całościowym zaburzeniem rozwoju, w tym z autyzmem i zespołem Aspergera jak najsprawniejsze usamodzielnienie, a o ile będzie to możliwe, nawet przygotowanie do niezależnego życia.
Nasze treningi samodzielności skierowane są do:
-osób z całościowym zaburzeniem rozwoju, w tym z autyzmem i zespołem Aspergera,
-ich bezpośredniego otoczenia – rodziny (rodzice, rodzeństwo).
Głównymi kryteriami kwalifikującymi do wzięcia udziału w treningach są
– posiadanie diagnozy o całościowym zaburzeniu rozwoju (spektrum autyzmu), z symbolem 12-C na orzeczeniu o niepełnosprawności lub posiadanie zaświadczenia od psychiatry stwierdzającego spektrum autyzmu lub zespół Aspergera,
– ukończenie 18 roku życia,
– bycie osobą uczącą się lub pracującą lub korzystającą z innego wsparcia aktywnościowego w ciągu dnia.
Treningi samodzielności prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę w pełni wyposażonych mieszkaniach treningowych, mieszczących się na ulicy Mikołajczyka w Goleniowie. Skierowane są do mieszkańców Gminy Goleniów.
Praca treningowa odbywać się może w następujących obszarach:
– trening wspierający rozwój osobisty i porozumiewanie,
– trening tożsamości i rozumienia emocji (psychoedukacyjny),
– TUS,
– trening komunikacji (w tym komunikacji alternatywnej),
– trening dokonywania wyborów,
– trening wyrażania potrzeb,
– trening panowania nad własnym zachowaniem,
– trening mieszkania samodzielnego poza rodziną (z adekwatnym wsparciem),
– trening dbania o higienę i zdrowie,
– trening rozporządzania finansami, robienie zakupów,
– trening kulinarny,
– trening ruchowy.
Mieszkania treningowe finansowane są przez Gminę Goleniów
Projekty długoterminowe
Centrum Seniora
Centrum Seniora świadczy kompleksowe wsparcie dla mieszkańców Szczecina powyżej 60 roku życia w zakresie informacji, realizacji działań, aktywizacji, rozwijania pasji i zainteresowań. Zachęcamy do kontaktu w celu zapoznania się z ofertą dla seniorów proponowaną przez organizacje senioralne w naszym mieście. Uzyskasz u nas bezpłatną oraz kompleksową pomoc edukacyjno-informacyjną i psychologiczną dla osób opiekujących się starszymi bliskimi. W Centrum dyżurują specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w zakresie psychologii oraz prawa. Centrum Seniora jest także miejscem wspierającym senioralne organizacje pozarządowe. Powstało z myślą by zrzeszać je i sieciować. Zajmuje się również edukacją w placówkach oświatowych z wykorzystaniem symulatora starości.
Mieszkania treningowe
Celem głównym działalności mieszkań treningowych jest wypracowanie rozwiązań umożliwiających osobom z całościowym zaburzeniem rozwoju, w tym z autyzmem i zespołem Aspergera jak najsprawniejsze usamodzielnienie, a o ile będzie to możliwe, nawet przygotowanie do niezależnego życia.
Nasze treningi samodzielności skierowane są do:
-osób z całościowym zaburzeniem rozwoju, w tym z autyzmem i zespołem Aspergera,
-ich bezpośredniego otoczenia – rodziny (rodzice, rodzeństwo).
Głównymi kryteriami kwalifikującymi do wzięcia udziału w treningach są
– posiadanie diagnozy o całościowym zaburzeniu rozwoju (spektrum autyzmu), z symbolem 12-C na orzeczeniu o niepełnosprawności lub posiadanie zaświadczenia od psychiatry stwierdzającego spektrum autyzmu lub zespół Aspergera,
– ukończenie 18 roku życia,
– bycie osobą uczącą się lub pracującą lub korzystającą z innego wsparcia aktywnościowego w ciągu dnia.
Piknik Pasji
Co roku zapraszamy szczecińskie organizacje do udziału w Pikniku Pasji, gdzie wspólnie mogą zaprezentować swoja działalność i zarazić mieszkańców Szczecina pasją do działań społecznych.
Projekt w ostatnich latach realizujemy jako partner Media Dizajn oraz Fundacji Sektor 3.
Outdoor Education
Towarzystwo Wspierania Inicjatyw Kulturowo-Społecznych TWIKS od lat angażuje się w propagowanie edukacji outdoorowej, promując w ten sposób nieformalną edukację jako skuteczną metodę nauczania. Realizujemy różnorodne projekty, które łączą naukę z aktywnością na świeżym powietrzu, umożliwiając uczestnikom zdobywanie wiedzy i umiejętności w naturalnym środowisku.